Het belang van het afwasteiltje

Ik heb een foutje gemaakt. Maar, van fouten leer je. Daarom ben ik niet de beroerdste om te delen wat er is voorgevallen.

 

Afgelopen week was ik op locatie bij één van mijn opdrachtgevers. Na het overleg bleef ik nog even zitten om onder het genot van een kop thee wat notities uit te werken. Op een gegeven moment kwam een medewerker van de bedrijfscatering de kopjes opruimen. Goh, dat is aardig, dacht ik nog.

 

Tot zover niets vreemds aan dit scenario, toch? Dat dacht ik ook. Tot ik ontdekte dat juist deze basale handeling, een handeling was die niet in de lijn der verwachtingen lag. De afdeling waarmee ik samenwerk heeft namelijk hun eigen kopjes in gebruik. Een gegeven waar veel waarden aan wordt gehecht (waarom laat ik even in het midden). Kopjes die keer op keer, door de behulpzaamheid en goede bedoelingen van de facilitaire afdeling, verdwenen in het grote geheel aan kopjes binnen het bedrijf. Om dit op te lossen had de afdeling gezamenlijk een afwasteiltje aangeschaft zodat de kopjes de afdeling niet meer zouden hoeven te verlaten. Mijn ‘fout’ leidde er toe dat degene die op de betreffende dag de afwas zou doen, nu ook nog eens kostbare tijd kwijt was aan het traceren van de kopjes die ik had meegegeven.

 

Natuurlijk werd ik er niet op aangekeken. Ik was er immers niet van op de hoogte. Maar het heeft mij wel weer iets geleerd. Namelijk over het belang van rituelen binnen een organisatie. Als buitenstaander zie je een aanrecht met een berg vuile vaat, als insider zie je een gedeelde verantwoordelijkheid.

 

Voor mij een mooie les. En leren, dat is dan wel weer mijn “cup of tea”. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0